Posted on

VITAMINOK A NYÁRRA

Ezek a legfontosabb nyári vitaminok

Vitaminokkal nem csak akkor ajánlott felturbózni immunrendszerünk, amikor ki vagyunk téve az időjárás viszontagságainak, és könnyebb megbetegedni, így például télen, ősszel és kora tavasszal. Testünknek, szervezetünknek nyáron is szüksége van számos vitaminra, amelyek rendszeres szinten tartásával elkerülhetők a betegségek és a megfelelő egyensúlyt meg tudjuk teremteni számára. Lássuk milyen vitaminokért áhítozik szervezetünk nyáron!

 

C-vitamin

Igen, ő egy Jolly Joker, mindig szükség van rá. A szerveztünk nem tud betelni vele. Szükség van rá a mindennapokban, hiszen erősíti az immunrendszert és óv a betegségektől. A legtöbb C-vitamin a homoktövis gyümölcsében található, melyet többféle formában is beszerezhetünk: kisajtolt olaja, a gyümölcs kipréselt leve valamint homoktövis őrlemény is igen népszerű. Fontos C-vitamin forrás még a citrom, a narancs és a grapefruit is. Ezen kívül természetes formában megtalálható még a sóskában, a paprikában és a bogyós gyümölcsökben is. 

 

Magnézium & Kalcium

Ennek a párosnak együttesen van igen fontos szerepe a szervezet működésében, ugyanis mindketten az idegrendszert szabályozzák. Bár már sokan tavasszal el kezdenek edzeni és fogyókúrázni, hogy nyárra újra formába lendüljenek, azonban ebben az időszakban is fontos figyelni a magnézium és kalcium bevitelre. Ismerős az az érzés, amikor begörcsöl a vádlid, vagy a talpad akár? Ez a magnéziumhiány egyik jele. Ugyanis a folyamatos sok edzés és szellemi-fizikai igénybevétel sok magnéziumot és kalciumot von el a szervezettől, amit pótolni szükséges. De milyen természetes formában tudjuk megtalálni ezeket a vitaminokat? A legjobb kalcium forrás összetétel és felszívódás gyorsasága szempontjából is a tej, a tejtermékek és az olajos magvak, amikben szintén megtalálható ugyan kisebb mennyiségben a magnézium is. (Hozzáteszem, nem hiába készülnek belőlük magtejek!) Sok magnézium található például a zöld növényekben mint a paraj, vagy a magvakban, mint például a szezámmag, dió, mandula. Az ásványvízben is van magnézium és kalcium is, tehát nem hiába mondják, hogy idd meg a napi minimum 2 liter folyadékot, mert hidratál a víz, hanem mert ez a két fantasztikus vitamin is benne van.

 

D-vitamin

Immunerősítő hatása mellett a jó közérzetért is és a csontok egészségéért is felelős. Szükséges a csontképződéshez gyógyuláskor is, valamint nagy jelentősége van a csontritkulás megelőzésében. Kutatók megfigyelték, hogy azoknál, akik rendszeresen szednek D-vitamint kevesebbszer fordulnak elő felső légúti megbetegedések. Asztma és ekcéma, valamint bizonyos daganatos betegségek kialakulásának megelőzésében is szerepet játszik. Túladagolás is lehetséges, ekkor gyenge étvágy, hányinger, gyengeség, szomjúság érzete jelentkezhet tünetként. Tavasszal és nyáron sokkal egyszerűbb a D-vitamin pótlása, hiszen csupán napi fél óra szabadban töltött idő is elég lehet ahhoz, hogy elegendő D-vitamin képződjön szervezetünkben. Viszont, ha nem töltünk még ennyi időt sem napsütésben, akkor máshogy kell megoldani, hogy a D-vitamin raktárak feltöltődjenek. De miben találunk D-vitamint a napfényen kívül? Az olajos halakban, mint a tonhal, a lazac, a makréla is megtalálhtató D-vitamin. De a tojás sárgája és számos tej is bővelkedik D-vitaminnal.

 

E-vitamin

Ha E-vitaminról van szó, akkor minden nő eszébe a bőrre gyakorolt jótékony hatásai jutnak. Nem csak télen van rá szükség, amikor a hideg szárítja a bőrt, hanem nyáron is, amikor a nap nem kíméli, szárítja, húzódik. Igazi elixír tud lenni, hiszen lassítja az öregedést, fiatalság megőrzésében nagy szerepe van. De a bőrön kívül, a szívre és az agyra is jó hatással van. Miben találhatunk E-vitamin? Gabonafélékben, olajos magvakban, húsokban, zöldségekben, tojásban. Érdekesség például, hogy a homoktövis E-vitamin tartalma magasabb a búzáénál vagy a kukoricáénál.

 

F-vitamin

Mire jó az F-vitamin? Segít a bőr állapotát egyensúlyban tartani, például az ekcémát kordába tartani, és pattanásokra is jól hat. A száraz bőr is elkerülhető az F-vitamin pótlásával. Ezenkívül a szem nedvességét is szabályozza, hatással van a vérnyomásra, a szív és érrendszerre, és a erősíti a legyengült immunrendszert. Igazi szépítő vitamin, hiszen a haj állapotára is hatással van, és a sebképződés idejét is felgyorsíthatja. Miben találhatunk F-vitamint? Halakban, olajos magvakban, és a szőlőmagban például.